Köp- & Leveransvillkor
Välkommen hit! Vår ambition är att vara den självklara samlingsplatsen för information och inköp av proffsverktyg. Vi har sedan 1865 hjälpt privatpersoner och företag att underlätta sin vardag med riktigt bra verktyg och tillbehör. Vi vill med våra köp- och leveransvillkor skapa en trygg köpupplevelse där det är så tydligt som möjligt vad som gäller i olika situationer som kan uppstå vid köpetillfället och/eller efteråt. Med stöd ur distansköplagen följer därför våra villkor nedan.
Dessa villkor gäller från och med den 25 maj 2016.
Nedan finner du allmänna köp- och leveransvillkor för Aktiebolaget Sandbergs järn (org.nr 556577-6373) nedan kallat Sandbergs järn.
1. Produktinformation
Varorna som publiceras på Sandbergs järns webbplats och andra kanaler anges med en modellbeteckning motsvarande tillverkarens benämning. Vår ambition är att alltid publicera korrekt information om varje produkt. Om en produkt listas med en uppenbart felaktig prisavvikelse eller jämfört med marknadsmässigt pris reserverar oss för felskrivningar.
2. Leverans
Oavsett om du lägger din beställning via telefon, webshop eller mail kan du välja att få leverans till ombud, direkt till adressen (vid företagsköp) eller hämta din beställning i vår butik på Kammakargatan 18 i centrala Stockholm. På varje produktsida finns indikativt lagersaldo- samt leveranstidsinformation. Om du har frågor kring leverans eller lagersaldo, är du välkommen att kontakta oss via chatt, mail ([email protected]) eller telefon 08-24 81 70.
Varor vi inte har i lager har normalt sett en leveranstid på 2-5 arbetsdagar. Lagervaror skickas normalt sett inom 24 timmar. Detta är en bedömning utifrån genomsnittlig leveranstid från leverantör och kan komma att ändras. Vår ambitionsnivå är att alltid informera våra kunder om leveranstiden avviker från uppskattad leveranstid.
3. Ångerrätt
Som konsument har du rätten att upp till 60 dagar efter bekräftat köp återlämna köpt(a) produkt(er) och återfå köpeskillingen med avdrag för eventuell returfrakt. Detta gäller endast om produkten är oanvänd i originalförpackning utan yttre åverkan. I det fall där du är missnöjd med köpt produkt har du rätt att ångra ditt köp enligt lagen om distansavtal. Även vid ångerrätt krävs att produkten återlämnas i originalskick i obruten originalförpackning.
Vi har för närvarande inte möjlighet att hantera returer på hygienartiklar såsom munskydd, skyddsglasögon i kartong, handskar, och artiklar inom skydd som används nära huden. Detta då vi vill kunna garantera våra kunder att varje produkt är oanvänd i brutet led från tillverkaren.
4. Reklamation
Du som kund förväntas vid mottagandet kontrollera den levererade produkten. För att kunna åberopa att en produkt är felaktig ska du omedelbart efter det att du upptäckt felet reklamera felet till oss, senast 10 dagar från fakturadatum samt på visst angivet sätt returnera produkten. Fyll i formuläret för retur och byte.
5. Återbetalning
Vid godkänd retur betalas ersättning ut senast 30 dagar efter godkänd retur.
6. Hantering av personuppgifter
När du registrerar ett konto hos oss och/eller köper en produkt så ger du samtidigt medtycke till att vi lagrar dina personuppgifter. Dessa personuppgifter används för att på bästa sätt underlätta för framtida köp samt vid tillfälle skicka ut relevanta erbjudanden och/eller viktig information. Inga personuppgifter säljs vidare till tredje part. För mer information om hur vi hanterar personuppgifter, se vår GDPR-sida.
7. Leverans
Vi levererar produkter i lager inom 3 arbetsdagar, i vissa fall snabbare än så. Om leveranstid avviker från detta anges detta på den specifika produktsidan.
Normalfrakt
Frakt inom Stor-Stockholm. Beställ före 08.00 och få leverans under dagen. Tjänsten är endast tillgänglig för våra kunder med fakturakonto.
Pris: Enligt avtal.
Postnord
Frakt inom Sverige. Beställ via webshop, mail eller telefon, normal leveranstid 1-2 dagar. Tjänsten är tillgänglig för alla kunder.
Pris beroende på valt transportsätt vid beställning via webshoppen.
8. Felaktig försändelse eller trasigt gods
Om du upptäcker fel vid leverans är det viktigt att du så fort som möjligt kontaktar vår kundtjänst så att vi kan lösa problemet. Godkänd reklamation skall inkomma inom 7 dagar från mottagandet.
9. Ej uthämtade paket
Om du väljer leverans till ombud finns dina varor kvar hos ombudet i två veckor. Ej uthämtade paket returneras till oss när tidsfristen gått ut. I de fall paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera kostnad för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 200 kr + moms.
10. Garanti
Garantier på vårt sortiment lämnas av produkternas tillverkare. Då vi jobbar med de ledande tillverkarna inom respektive område så erbjuder vi deras respektive garantivillkor. Givetvis är vi behjälpliga i de fall där en produkt inköpt hos oss inte fungerar enligt tillverkarens anvisningar.
11. Mervärdeskatt – även kallat moms
Samtliga priser anges med eller utan moms. I de fall där det inte framgår huruvida moms räknats in eller ej skall man utgå från att priset avges exklusive moms.
12. Priser
Vår ambition är givetvis att alltid visa korrekta priser på samtliga produkter i vårt sortiment. Då olika webbläsare och inställningar kan påverka de funktioner som redovisar våra produktpriser så skall alltid det pris som anges i kassan vid betalning ses som korrekt pris. Där skall alltid framgå pris per produkt samt mervärdeskatt (moms) och totalt pris.
13. Förseningsavgifter
Vid obetalda förfallna fakturor skickas det ut en påminnelse med påminnelseavgift. Kostnadens syfte är att täcka våra administrativa kostnader för att hantera den uteblivna betalningen såsom att skicka ut påminnelse och denna avgift läggs på automatiskt på påminnelsen. För mer information om hur vi hanterar obetalda fakturor, kontakta oss.
14. Vid eventuell tvist
Om du inte är nöjd med ditt köp eller hanteringen av ditt ärende så rekommenderar vi dig att i första hand kontakta vår kundtjänst. Kan vi inte komma överens ska en tvist med anledning av detta avtal avgöras enligt svensk lag och av svensk domstol.
Du som konsument har även rätt att få din tvist prövad genom alternativ tvistelösning, förutsatt att ärendet uppfyller kraven för handläggning (t.ex. tids- och värdegränser). Vi åtar oss att medverka i en tvistelösning med dig som konsument enligt Lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden (2015:671). Nämnd för alternativ tvistelösning är:
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174, 101 23 Stockholm
www.arn.se
EU-kommissionen ställer dessutom en plattform för tvistlösning utanför domstol till konsumenternas förfogande. Denna gör det möjligt för dig som konsument att lösa tvister i samband med dina beställningar på nätet utan att behöva gå till domstol. Plattformen för tvistlösning finns på den externa länken ec.europa.eu/consumers/odr/.